תוכנית הלימודים 2026-2025

לוגו לאתר

  • ההרשמה לשנת הלימודים שתחל באוקטובר 2025 תיפתח בקרוב

הקורסים
סמסטר א'

השורשים התיאורטיים והחידושים הקליניים של אן אלוורז
מרצהמיכל הסל-קומורניק
מרצה אורחת לארבעה שיעורים: ד"ר אן אלוורז (בהנחיית מיכל זלינגר)

הבסיס התיאורטי עליו נשענת אן אלוורז מבוסס על תיאוריות פסיכואנליטיות שונות ותיאוריות התפתחותיות. ניתן לראות במיוחד את ההשפעה העמוקה של התיאוריה הקלייניאנית, שהתבססה בעבודתה רבת השנים של אלוורז במרפאת טוויסטוק בלונדון. מתוך ניסיונה הקליני העשיר עם מטופלים קשים, אלווארז מצליחה לחדש, בעיקר בטכניקה הקלינית הנדרשת בעבודה עם מטופלים אלה. כדי להבין חידושים אלה, יש צורך להתעכב ולהבין את התיאוריה עליה היא מתבססת.
בקורס, נקרא פרקים מתוך ספריה: "נוכחות חיה" (2005) ו"הלב החושב" (2017). נעסוק בהבדלים בין התגברות לבין התגוננות, משאלות לעומת צרכים, מצבים של התמכרות ופרוורסיה לעומת ביטוי סימבולי. במקביל, נקרא חומרים ניאו-קלייניאנים נוספים שעוסקים בנושאים של תהליכי הפנמה והיווצרות האובייקטים הפנימיים, משמעותו של האובייקט הטוב, ארגונים פתולוגיים, וחשיבות האבל והתיקון. חומרים תיאורטיים אלה יסייעו להבין עוד יותר את כתיבתה של אן אלוורז.
ארבעת המפגשים עם אלווארז יתנהלו כהדרכה קלינית על פגישות טיפוליות שיובאו על ידי חלק מהמשתתפים בקורס. ההדרכה תאפשר לחבר באופן חי את התיאוריה עם חשיבתה הקלינית של אן אלווארז.

פרטים מלאים ורשימות הקריאה – בהמשך

ד"ר אן אלוורז – פסיכותרפיסטית לילדים ומתבגרים, מרפאת טביסטוק, לונדון.
מחברת הספרים "הלב החושב – שלוש רמות של תרפיה פסיכואנליטית בילדים עם הפרעות" ו"נוכחות חיה – פסיכותרפיה פסיכואנליטית עם ילדים אוטיסטיים, ילדים גבוליים, ילדים שנפגעו מחסכים וקורבנות של התעללות". ערכה עם סוזן ריד את הספר: Autism and Personality Findings from the Tavistock Autism Workshop. ספר לכבודה, בעריכת ג'ודית אדוארדס, Building on the Work of Anne Alvarez, פורסם ב-2002.

מיכל הסל-קומורניק – פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים. מדריכה במסלול ההכשרה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

מיכל זלינגר – פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית ההכשרה במכון.

 

סמסטר ב'

תסביך אדיפוס על פי פרויד – תיאוריה וקליניקה
מרצהציפי מיידלר
מרצה אורחת לשלושה שיעורים: מלכה הירש נפחן, החברה הפסיכואנליטית הבריטית

תסביך אדיפוס הינו תגלית פרוידיאנית מכרעת. התסביך מגיע לשיאו במהלך השלב הפאלי, בתקופה שבין גיל 3 ל- 5 שנים , ושקיעתו מסמנת את הכניסה לשלב החביון. פרויד ראה בתסביך זה, את  המארגן המרכזי של חיי הנפש, שסביבו נבנית הזהות המינית. על פי פרויד, מדובר בתסביך אוניברסלי שאיננו נוגע רק להתפתחות האדם הנורמלי, אלא הוא גם תסביך הגרעין של הנוירוזות. על כן, הוא נוכח בליבת הפסיכופתולוגיה, ולכל טיפוס פתולוגי יהיה את אופן קיומו  של תסביך זה, ואת פתרונו הספציפי.
בקורס נקרא במאמרים של פרויד ונעקוב אחרי התפתחות מחשבתו. ננסה להבהיר דרך התיאוריה דוגמאות מהקליניקה, ודרך הקליניקה, להמשיך ולהבין את הרעיונות התאורטיים. השילוב שבין הקליניקה לתיאוריה יעמיק את הבנתנו בנוגע למהות המארגנת של תסביך זה בכל הנוגע להבניית האישיות ולביטוייה של המשאלה האדיפלית בהמשך החיים הנפשיים.

פרטים מלאים ורשימות הקריאה – בהמשך

מלכה הירש נפחן – פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית בחברה הפסיכואנליטית הבריטית. מורה במכון הבריטי לפסיכואנליזה, ובמכון תל אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. בין שלוש העורכות המדעיות של ספרו של דונלד מלצר "מצבי נפש מיניים" בתרגומו לעברית.

ציפי מיידלר – פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים. מורה ומדריכה במסלול ההכשרה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

סמינרים קליניים

התלמידים/ות בתוכנית יחולקו לקבוצות קטנות לטובת למידה מעמיקה במסגרת של סמינר קליני שנתי.
מנחות הסמינרים הקליניים:
הדר קמפינסקי-שוייצר – פסיכולוגית התפתחותית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית ההכשרה במכון.

יעל פרי זהר  עו"ס קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית לפסיכותרפיה של המכון.

דורית לוין – פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית לילדים נוער ומבוגרים. מורה ומדריכה במסגרת שונות.

כל הזכויות שמורות © 2022 מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו