————–
לבנות מתוך הכאוס: סוגיות טכניות בעבודה עם ילדים
מרצה: מיכל זלינגר
מרצה אורחת לשני שיעורים: ד"ר אן אלוורז.
הקורס יעסוק בהתבוננות בפסיכופתולוגיה של ילדים הסובלים מהפרעות מוקדמות וקשות ובתרגום ההבנה שלנו אותם לטכניקה הטיפולית המתאימה.
נקרא מתוך כתיבתה של אן אלוורז, המשלבת חשיבה תיאורטית עם פרקטיקה קלינית, ונרחיב את הקריאה גם לתיאורטיקנים פוסט קלייניאניים נוספים העוסקים בשאלות הקשורות להפרעות בתחילת החיים הנפשיים ובהתפתחות האובייקטים הראשוניים. נתמקד בילדים הסובלים מחסרים משמעותיים בתפקודי האגו ובחוסר באובייקט פנימי טוב, המתקשים לשחק בצורה תקשורתית ומשחקם כולל משוואות סמליות קונקרטיות או שהוא אלים, התמכרותי או פרוורטי. נדון באופן בו הפתולוגיה שלהם נחווית בהעברה ובהעברה הנגדית וכן נלמד על אופנויות הקשבה, על אופי הנוכחות הטיפולית ובחירת אופני התערבות מתאימים.
אן אלוורז תיתן הדרכה קלינית (בזום) בשני שעורים במהלך הקורס.
הפירוט המלא ורשימות הקריאה בקישור זה
מיכל זלינגר – פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית ההכשרה במכון.
ד"ר אן אלוורז – פסיכותרפיסטית לילדים ומתבגרים, מרפאת טביסטוק, לונדון.
מחברת הספרים "הלב החושב – שלוש רמות של תרפיה פסיכואנליטית בילדים עם הפרעות" ו"נוכחות חיה – פסיכותרפיה פסיכואנליטית עם ילדים אוטיסטיים, ילדים גבוליים, ילדים שנפגעו מחסכים וקורבנות של התעללות". ערכה עם סוזן ריד את הספר: Autism and Personality Findings from the Tavistock Autism Workshop. ספר לכבודה, בעריכת ג'ודית אדוארדס, Building on the Work of Anne Alvarez, פורסם ב-2002.
לידה לחיים נפשיים
מרצה: ד"ר איזבל בן אמו
מרצה אורחת לשני שיעורים: מלכה הירש נפחן
הקורס יתבסס בעיקר על הספר "לידה לחיים נפשיים" מאת א.סיקון ומ.לופיטל שתורגם לעברית ונערך על ידי המרצה. (הוצאת תולעת ספרים, 2016).
הספר עוסק ב"עור הנפשי" וחוקר באופן מעמיק ודידקטי את התפתחות החיים הנפשיים. התפתחות זו מתבססת על ההמשגה של פרויד, וההבנות שמוסיפה המטאפסיכולוגיה הקלייניאנית וכן הפוסט קלייניאנית, המדגישה את רעיונות הנרקיסיזם הראשוני, האוטיזם הנורמלי, וכמו כן את הסימביוזה הנורמלית. זוהי תפיסה המדגישה את חשיבות ההפנמה של אובייקט מכיל, המאפשרת לעמוד באימת הנפרדות. הפנמה זו נתפסת כקודמת למנגנונים של פיצול ואידיאליזציה של העצמי והאובייקט, המהווים את תחילתם של יחסי האובייקט אותם מתארת מלאני קליין.
התהליך שבו העצמי והאובייקט לומדים להכיל את עצמם בתוך "עורם", והכשלים שעלולים לחול בו, יהוו את חוט השני של הקורס.
נלמד את שלוש הקונסטלציות הנפשיות אשר נובעות מתהליך זה: העמדה הדביקה או האוטיסטית, העמדה הסימביוטית או הסכיזו-פראנואידית, והעמדה הדיכאונית. בכל עמדה נדגיש את ההזדהויות האופייניות לה: הזדהות דביקה, הזדהות השלכתית והזדהות באמצעות הפנמה.
המושגים של הפסיכואנליטיקאי דונלד מלצר, אשר מקבלים מקום מרכזי בקורס, יזכו להעמקה בזכותה של מלכה הירש נפחן שתצטרף לשני שיעורים.
הדוגמאות הקליניות בהן נעזר יילקחו מתוך הספר של אן אלוורז: "נוכחות חיה", ומתוך מאמר של יהושע (שוקי) דורבן
Home, Homelessness in early and nowhere-ness in early infancy. (2017)
Journal of Child Psychotherapy, 43(2):175-191.
ד"ר איזבל בן אמו – פסיכיאטרית ילדים ונוער, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית ההכשרה במכון. עורכת מדעית של הספר "לידה לחיים נפשיים" בתרגומו לעברית.
מלכה הירש נפחן – פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית בחברה הפסיכואנליטית הבריטית. מורה במכון הבריטי לפסיכואנליזה, ובמכון תל אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. בין שלוש העורכות המדעיות של ספרו של דונלד מלצר "מצבי נפש מיניים" בתרגומו לעברית.
התלמידים/ות בתוכנית יחולקו לקבוצות קטנות לטובת למידה מעמיקה במסגרת של סמינר קליני שנתי.
מנחות הסמינרים הקליניים:
הדר קמפינסקי-שוייצר, פסיכולוגית התפתחותית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית ההכשרה במכון.
יעל פרי זהר, עו"ס קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה לילדים ולמבוגרים, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. מדריכה ומלמדת בתוכנית לפסיכותרפיה של המכון.
דורית לוין, פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית לילדים נוער ומבוגרים. מורה ומדריכה במסגרת שונות.