ערבי התוכנית הבינתחומית

התוכנית הבינתחומית של המכון עורכת ערבי שיח וערבי פתיחה וסיום חגיגיים לכל שנת לימודים. הקלטות הערבים זמינות לצפייה בעמוד זה.

ערב סיום שנה"ל | 2021-2020 | שיח בינתחומי בעקבות הספר "שתי וערב – פסיכולוגיה, אמנות ותרבות"

בערב שנערך ב-15 ביוני 2021, השתתפו: ד"ר הילית אראל-ברודסקי, עורכת הספר; ד"ר רות קרא איוונוב קניאל, ד"ר מירב רוט וד"ר רינה דודאי. מנחה: יפה פרץ צדוק.
בשל מגבלות הקרונה, הערב נערך באופן היברידי (גם פנים אל פנים וגם בזום), מה שפגע פה ושם באיכות הצילום, אך לא באיכות השמע.

בתחילת הערב הוקרן (ולא צולם) הריקוד EMOVERE*, של הכוריאוגרף איציק גלילי.
הריקוד, שבו ניתן לצפות כאן, הוא חלק מפרויקט The Dying Swan, שנוצר במיוחד למדיה הווירטואלית, בתקופת הקורונה והוצג לראשונה באפריל 2021.
הפרויקט השלם כולל 16 עבודות סולו מחול, שהוזמנו על ידי להקת המחול של שטוטגארט עבור רקדניה, ונוצרו על ידי 16 כוריאוגרפים ומלחינים מכל העולם. כך נוצר גוף עבודות קוסמופוליטי אחד, שכל עבודה בו היא בת כשלוש דקות וכוללת כוריאוגרפיה ומוסיקה מקורית.
* פירוש המילה הלטינית Emovere הוא לנוע החוצה – שם פועל שהתגלגל לשם העצם הלועזי Emotion. התנועה החוצה בקונטקסט של העבודה, היא של גישוש אחר דרך מחודשת לביטוי (בין אם רגשי, מנטלי או יצירתי), בתוך גבולות הולכים ומצטמצמים של מגיפה עולמית.
את המוסיקה בקטע הלחינה סיגל גולדסובל, מלחינה של מוסיקה בת זמננו, מטפלת במוסיקה וסטודנטית בתוכנית הבינתחומית של מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

שיח גלריה עם הרקדנית והכוריאוגרפית איריס ארז | "הווה אחוז – מימד הרפאים ביצירת המחול של איריס ארז"

הערב, שנערך ב-10 ביוני 2021, הוקדש לדיון במימד הרפאים ביצירתה של ארז. משוחחים: איריס ארז, ד"ר רינה דודאי ומושיק עובדיה. מנחה: לילך דורון ענתי.

ערב פתיחת שנה"ל 2021-2020 | "רק רציתי שיהיה תיעוד שלי בעולם"

הערב הוקדש לביטוי אישי במרחב הציבורי. המשתתפות: יו"ר התוכנית, יפה פרץ צדוק; יו"ר המכון, רות לביא; חני בירן וציפה קמפינסקי.

כיוון שאחת מההרצאות בערב נקטעה בשל הפסקת חשמל, הגרסה המלאה שלה מצורפת כאן (פי.די.אף).

ערב פתיחת שנה"ל 2020-2019 | "תנועה ומשמעויותיה"

הערב הוקדש לתנועה ומשמעויותיה, בהשתתפות הרקדנית יעל ציבולסקי ואמה, שרי ציבולסקי.
"אביה של מרתה גראהם שהיה פסיכיאטר דיבר על התנועה והאמת שבה, התנועה היא תרשים הלמות הלב", אמרה בדברי הפתיחה שלה יפה פרץ צדוק, יו"ר התכנית הבינתחומית. "לטענתו אפשר לשקר במילים, אך לא בתנועה. אולי לזה התכוון ויניקוט, במאמרו על התפקוד המנטלי של הפסיכוסומה, כשדיבר על תנועת היד, תנועת הלב או תנועת הראש, כרכיביה הראשוניים של הנפש הנולדת מתוך חיוניות הגוף… בחרנו היום להתקרב אל המקום הבסיסי ממנו אנו פועלים – הגוף בתנועה ובמרחב, ולארח את הרקדנית יעל ציבולסקי עמה ננסה לטעום, וכך לחוות ולהבין מעט על המקום הבסיסי המודע והלא מודע ממנו היא פועלת ביצירתה, על מקורות תנועתה והשראתה".

הרקדנית יעל ציבולסקי היא בעלת תואר ראשון מהאקדמיה למחול עכשווי (Codarts) ברוטרדם, הולנד. בעבר השתתפה בעבודות מחול של כוריאוגרפים ברחבי העולם ורקדה בלהקת המחול הישראלית "ורטיגו". כיום היא יוצרת עצמאית, מתגוררת בברלין ומלמדת את שפתה התנועתית באקדמיות למחול באירופה.

אחרי שהדגימה קטעים מריקוד הסולו החדש שלה "ג'נסיס", שוחחה יעל עם אמה, שרי ציבולסקי, פסיכואנליטיקאית מנחה, ובעבר יו"ר מכון תל אביב, על יצירה והשראה. "ג'נסיס הוא מונולוג", אמרה בין השאר, "אבל כאן, באור, הוא הפך לדיאלוג".

 

ערב סיום שנה"ל 2019-2018 | "כחומה תעמודנה"

בערב התארחה ד"ר דנה אולמרט, ששוחחה על ספרה "כחומה תעמודנה".
אולמרט הציגה את התפתחות המחקר והחשיבה שהובילו לכתיבת הספר, העוסק במופעיה של דמות האם השכולה בספרות העברית החדשה – החל מדמותה הארכיטיפית של ״אם הבנים״ במקורות היהודיים כמיתוס עתיק, וכיצד האתוס של קדושה וקידוש השם מאומץ בתרבות החילונית, וספציפית בנפשם / כתיבתם של סופרים בני זמננו. בדיאלוג שנוצר עלו מחשבות על הסכנה במבט שרוצה להשאיר אמהות אלה כמודל ״אם הבנים״.
חלקו השני של הערב הוקדש לקריאת קטעים אישיים שכתבו משתתפות סדנת הכתיבה הסמסטריאלית.

 

דנה אולמרט וד"ר רות קרא-איוונוב קניאל

דנה אולמרט וד"ר רות קרא-איוונוב קניאל

ערב פתיחת שנה"ל 2019-2018 | "שירת נשים"

הערב הוקדש לשירת נשים העוסקות במסע של חיפוש עצמי, זיקה בין חומרים פנימיים לסביבתם ועברם, לתנועה בין החומר לרוח, בין מודע ללא מודע ובין פנים וחוץ.
בערב התארחה המשוררת מאיה בז'רנו, שדברה על ספרה ״אקראים וחפים״, ועל תהליכי כתיבה והשראה.
חלקו השני של הערב הוקדש למשוררות חברות המכון, ד״ר רות קרא, חוקרת קבלה, ועדנה לב בור פסיכואנליטיקאית.

כל הזכויות שמורות © 2015 מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו